vrijdag 16 augustus 2013

Workshop Leuven

Gefrustreerd liep ik al de hele maand juli rond.  De onthaalmoeder van mijn kindjes is maar liefst vijf weken op verlof.  Ik zie mijn kindjes doodgraag, maar dag in, dag uit met een één en tweejarige in huis is geen lachertje! (Ik snap niet hoe die onthaalmoeders het doen!)  Niets krijg ik gedaan.  Wanneer ze om 21u15 eindelijk slapen, moet ik ofwel aan de slag in de wasplaats ofwel plof ik me doodmoe neer in de zetel.  Mijn creativiteit ligt ergens onder het stof, naast mijn naaimachine.  Ik had absoluut wat ME-time nodig.

Tot Workshop Leuven via facebook een oproep deed.  Er was nog één plaatsje vrij voor de workshop 'Patroontekenen rok'.  Dat zag ik direct zitten. Oma's opgebeld om te vragen of ze konden babysitten!  Yes, gelukt. 

Tijdens de workshop leer je over alle soorten rokken maar je leert ook je eigen patroon tekenen van alle rokken die je maar wil op je eigen maten.  Wanneer je eerst je eigen maten opgemeten hebt, maak je vervolgens een toile (proefmodel) van een rechte rok.  Dat is het enige stikken dat je (thuis) moet doen tijdens de workshop.  Voor de rest teken je alleen.

De laatste dag moesten we dan een foto meenemen van de rok die we wilden maken.  Het mocht geen gewoon rokje zijn, maar een rok met een uitdaging.  Volgens Marleen van Workshop Leuven iets waar je niet snel een patroon van vindt.  Ik had een zelfgetekend exemplaar en een foto van een rok van het internet meegenomen .  Ik ging voor de laatste.  Een rechte rok met een gerimpelde tailleband, 3 enkelvoudige plooien die schuin over het voorpand lopen.  Hopen patroonpapier en plakband vormden mijn patroon.

En nu is hij eindelijk af.  Ik heb er wel mijn werk mee gehad, vooral dan met de tailleband.   Ik ben niet zeker over het modelleke maar in elk geval past hij als gegoten, wat ook wel eens deugd doet. 
Ik zit namelijk met een verlaagde heupenhoogte.  Standaard is die 21 cm van taille tot breedste heuppunt maar bij mij is die 26 cm.  Volgens mijn moeder zitten we in de familie met het 'rijbroeksyndroom':  zwaardere bovenbenen en een smallere taille (die na twee bevallingen ook al minder smal is geworden). 


Je ziet hier de gerimpelde tailleband en de blinde rits in detail. Ik liet me leiden door de tips van  Nele van Spiegelstiksels om een blinde rits mooi te plaatsen.



Deze rok was mijn inspiratie.  De lappen/zakken liet ik weg.  De plooien maakte ik iets groter op aanraden van Marleen:


Ook Cindy, een supertoffe rockabilly madam, zat bij mij in de workshop!  Ik nodig jullie uit om eens te kijken naar haar creaties op facebook!

En nog meer goed  nieuws.  Ik heb me ingeschreven voor de workshop patroontekenen kleed binnen twee weken!  Augustus kan al niet meer stuk...

16 opmerkingen:

  1. Wow, wel speciaal... Helemaal mijn stijl niet maar goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die super, mooiecstof ook! Wou dat ik ok tijd han om zo'n cursus te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook niet mijn ding (die tailleband), maar amai, die rok past je perfect gewoon! Stiekem ben ik wel een beeken jaloers dat Leuven zo ver is voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amaai, speciaal en heel erg knap gemaakt. Ik vind die rok top!!!. en wat de onthaalmoeder betreft... ik heb dat niet. Ik moet de jongste wel naar de onthaalmoeder doen omdat we moeten verbouwen (eikes) maar ik snel mij rond 16u. naar daar want ik heb mijn patatje echt gemist overdag. Ik vind het vreselijk om ze weg te doen. :-( Ze is makkelijk en slaapt veel. en bij verbouwen lukt stil zijn in huis niet hé. vandaar naar de onthaalmama. :-) maar het is een goei hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar na een dag mis ik die van mij ook wel, hoor. En als je als koppel eens tête à tête gaat eten, betrap je jezelf er op dat je de hele tijd over je kinderen bezig bent! Ik heb gewoon een zeer slecht slapende dochter en dat zuigt de energie uit mijn lijf!

      Verwijderen
  5. Klasse! Heel mooi en zit je idd perfect!
    Herkenbaar, jouw verhaal, toen de kinderen die leeftijd hadden, vond ik het fijn als het weer 1 september was en ik gewoon weer mijn 'pubers' mocht intertainen. Nu heb ik dat gevoel niet meer ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, hier ook een puber entertainster! Ik denk dat het onderwijs goed vertegenwoordigd is in de blogwereld .

      Verwijderen
  6. wauw knappe rok! ik wil ook wel eens 'een specialleke' maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De rok is super! Wat een toffe stof met een beetje glinster en dan die plooien! Fantastisch! Leuk hé, om een rok te maken die op je lijf geschreven is? Als goed is neem ik je idee mee naar mijn komende naai-schooljaar.
    Jammer dat Leuven zo ver weg is want het lijkt me een hele nuttige workshop en dan volgende keer een kleed, ik ben al benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteindelijk heb ik het idee ook maar 'gestolen' van een foto van internet! Ik zou juist vereerd zijn, moest je hem ook willen maken! Mijn kleedontwerp is trouwens al gekozen ;)

      Verwijderen
  8. Soms is ME-time echt nodig hé; als thuisblijfmama heb ik de kids altijd bij mij. Vandaag heb ik ook een shoppingdagje ingelast met een vriendin, dan zie ik mijn 'bengeltjes' deze avond weer dubbel zo graag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind de rok super!! Die plooien, de tailleband en het gekozen stofje. Het plaatje klopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, mooi! En ik vind je super slank ogen, niet evident met die plooien denk ik... Bijzonder die taileband ook, geen idee hoe je dat gemaakt hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap seg :-) en zelf patronen tekenen (ik wou dat ik het kon)
    En dat kindjes verhaal oh zo herkenbaar (hier 2 en 3 jaar en inderdaad héééééél druk) Dieuwke gaat net naar school en sietse gaat 2 dagen in de week naar de onthaalmoeder. Voor de rest zijn ze bij mij (en ik werk van thuis uit) ni simpel ik kan dat beamen. Mijn onthaalmoeder zegt altijd: hier zijn ze anders dan thuis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap seg :-) en zelf patronen tekenen (ik wou dat ik het kon)
    En dat kindjes verhaal oh zo herkenbaar (hier 2 en 3 jaar en inderdaad héééééél druk) Dieuwke gaat net naar school en sietse gaat 2 dagen in de week naar de onthaalmoeder. Voor de rest zijn ze bij mij (en ik werk van thuis uit) ni simpel ik kan dat beamen. Mijn onthaalmoeder zegt altijd: hier zijn ze anders dan thuis :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!