dinsdag 31 december 2013

Middernachtjurk


Dat Atmospherestofje uit de Satsukicollectie van Robert Kaufman intrigeert me.  Het heeft iets feestelijks maar ook iets mysterieus.  Het patroon verandert in de breedte van de stof. Een lichte valavond gaat over in een donkere sterrenhemel. In het lichtere gedeelte zie ik wat vallende sterren en op de voorgrond pronken zwarte, zilveren en goudkleurige bloemen. Of zijn het fonkelende sterren?

 
Een gevaarlijk stofje om te gebruiken.  Maar dat risico wilde ik wel nemen.  Het zou een jurkje worden voor Nel.  Eentje voor de feestdagen. Maar Jezus' geboorte kondigde zich blijkbaar vroeger aan en voor ik het wist was Kerstmis al voorbij.  Gelukkig feesten we vooral na Kerstmis in onze familie en zal het jurkje de komende dagen gedragen kunnen worden.

Het jurkje is ergens tussen 23u - 01u  's nachts ontstaan. #latenightsewing wordt niet alleen door mij toegepast.  Zalig vind ik dat.  Iedereen in bed, tv af, volledige stilte en opperste concentratie.  Alleen dat laatste liet het deze keer wat afweten.  Met een slechtslapende dochter, een zoon met nachtmerries over krokodillen onder zijn bed en een even-niet-meer-volleyballende echtgenoot in de gips, zijn de uren slaap herleid tot max. 6u per nacht. En dus ja, ik maakte de ene fout na de andere.  Ik knipte de achtervestjes op de stofvouw terwijl er 'NIET op de stofvouw' in het groot op stond. Ik moest daarom bij gebrek aan stof het valavondgedeelte van het stofje aan de achterkant combineren met de sterrenhemel. Ik stikte de verkeerde kanten van het achterpand op elkaar.  Ik zette een knoopsgat aan in de verkeerde richting en ik knipte per ongeluk in de onderkant van mijn stof, gelukkig maar een kleine centimeter. 'Latenightsewing' is niet aan te raden voor moeders met jonge kinderen, maar 'daytimesewing' en zeker 'notimesewing' zijn geen optie.

Ik nam maat 92 voor mijn dochter van 1.5 jaar.  De jurk past aan de oksels perfect maar onderaan vind ik het patroon wat te breed.  Ik koos ervoor om gouden paspel te gebruiken aan de zakken en onderaan het rokgedeelte.  Uit de knoopjesdoos van mijn schoonmoeder koos ik 3 'bomma' sierknoopjes .  Achteraan gebruikte ik goudkleurige knoopjes.  Ik draaide ze wel om aangezien er op  de voorkant een anker op staat.

 
 
 


Een klets op de billen door Stan. Wat gepruttel van zus.



Maar liefde is wat er uiteindelijk wint!

Ik wens jullie veel liefde en creativiteit toe in 2014!

10 opmerkingen:

  1. Die stof is helemaal mijn ding niet, maar wat een schattige foto's van Stan en Nel! Gaan ze later verschrikkelijk vinden! :-)
    De Van Katoen jurk maakte ik ook al eens en toen versmalde ik die onderaan want ik vind dat patroon daar gewoon ook te breed.
    Fijn eindejaar straks (hier is het bijna zo ver...)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf het een heerlijk jurkje vinden ;)
    Die laatste foto's... zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi stofje, vooral met dat kleurverloop. Een fijn kleedje. En die foto's ... Wacht tot het feestje van hun 18e verjaardag! Hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het kleedje is heel mooi!
    enige tip ... nu het solden zijn zou ik op zoek gaan naar een vestje uit de kleurtjes van het jurkje.. dat gaat je dochter nog extra doen stralen!
    http://mumendemiekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig geworden. Ik heb al hele tijd het patroontje liggen maar helaas nog niets uit gemaakt.
    Door dit te zien begint het wel te kriebelen om het uit de kast (laptop) te halen. Misschien... knap gemaakt zo midden in de nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh zo mooi! Prachtig gedaan hoor, zelfs met nachtfoutjes ;-) Ik heb het patroon ook nog liggen maar zonder resultaat, tijd om er eens werk van te maken. Leuke blog, blijf ik graag volgen ;-)
    http://dewereldvansofiew.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat van Katoen patroontje is bij mij ook al verschillende malen onder het machien uitgerold, ik ben er ook fan van.... wat staat ze er mooi mee, super foto's van hen beide :)
    Voor jou ook een productief jaar gewenst maar vooral een goede gezondheid...
    MamaCin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heeft je dochter een prachtig kapsel! Misschien iets voor het eerste kappersbezoek van ons meisje van 16 maand!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!