dinsdag 16 juni 2015

Cartwheelshorts 05 by Lily Sage & Co

Vandaag een tweetalige blogpost.  Scroll down to read my blogpost in English!

Ik heb het gevoel dat onze Vlaams-Nederlandse naaibloggemeenschap stilaan internationaler aan het worden is.  Internationale blogtours, patroontestjes of bijdrages tot Stylo werden al verfraaid met onze (lekker chauvinistisch) creaties.  We kunnen nu toch officieel zeggen dat België bekend is om zijn frieten, bier, chocolade en naaiblogs!

Via instagram kwam ik terecht bij Lily Sage and Co.  Hoe ik daar terechtkwam, is nog altijd de vraag. Ik weet het zelf niet meer.  Op haar Facebookpagina deed ze een oproep naar testers voor een nieuw patroontje.  Ik waagde mijn kans en toen ik een mailtje van haar in mijn mailbox vond, was ik helemaal in mijn nopjes!

Debbie van Lily Sage and Co is een Australische die in de VS woont.  Mama van drie dochters en gepassioneerd door het naaien (dat kennen we maar al te goed).

De naam van haar nieuw patroontje heet 'Cartwheelshorts', oftewel radslagshort.  Voor actieve meisjes dus.









Je kan het shortje in twee versies maken.  Eentje met zoom en de andere met omslag.  Vooraan heeft de versie met zoom één stolpplooi en die met de omslag heeft zowel bovenaan als in de omslag een stolpplooi. Ik maakte die met de omslag. De maten gaan van 3 tot 10 jaar.









De testversie die ik maakte, is iets langer dan het uiteindelijke patroon.  De handleiding is een verademing om mee te werken.  Zo duidelijk, zowel de tekst als de foto's.  En dit patroontje paste volledig op maat.  Ik maakte een 4 jaar voor mijn bijna driejarige dochter.  (Ik moet er wel bij vertellen dat Nel in de confectie al maat 104-110 draagt).  Moeilijk?  Nee, integendeel.  Het zat snel in elkaar.






Ik koos voor een stoffencombinatie die ik ooit kocht via Aliexpress. 6 euro betaalde ik voor twee halve metertjes van deze gecombineerde stof.  Het is nog kwaliteit ook!





Het shortje was klaar en natuurlijk had Nel niets passend om erbij aan te trekken.  Ik nam Ottobre 3/2014 erbij en tekende het Maxidots patroon over. Ik veranderde het patroon van een gewone naar een diepe ruginsnijding in het achterpand en plaatste een strik in de plaats.  Toevallig of niet, deze dame vind dat rugstrikje ook leuk!  Ik wou de strik niet laten verdwijnen aan de binnenkant van het rugdeel en dat vergde wat denkwerk met een bies als afwerking.  Nu ligt de strik er op.  Dat vind ik mooier.




Vind je het een leuk patroontje?  Ga dan vlug naar Debbie haar site.






Our Flemish - Dutch sewingblogcommunity is spreading its wings more and more international.  We have contributed to international blogtourspatterntesting and  Stylo magazine.  We can officially state that Belgium is known for its French fries, beer, chocolate and sewing blogs!

Through instagram I met Lily Sage and Co.  I still can't remember what linked me to her.  On her Facebookpage she was looking for testers.  I signed myself up and was overexcited when I received the pattern in my mailbox!

Debbie from Lily Sage and Co is an Australian living in the US.  Mom of three daughters and passionate about sewing (We all know what that's like!).

She named the new pattern: 'Cartwheelshorts'.  

Debbie's description of the pattern:  'Cartwheel Shorts 05 are a wide leg short that can be made up with a cuff or a contrast hem band. They are easy to make and perfectly suited for cartwheeling.  All Views have front slant pockets to store treasures and lip balm, an inverted box pleat in the front that can be embellished with a pretty button, and a comfortable, encased elastic waistband.





View A is shorter, with a fold up cuff and side tabs. There is an additional inverted box pleat on the bottom of the shorts making the legs a little narrower.

View B is the longer length option, with a more voluminous (culottes-like) leg and contrast hem bands. The leg width will be accentuated in crisper fabrics.'

The pattern is suited for ages 3-10.





The testversion I made was a little bit longer than the adjusted pattern.  The instructions are very clear, text and photo's, even for someone who doesn't speak English on a daily base.  The pattern fits perfectly.  I made a size 4 for my (almost 3 year old) daughter  (I must tell you that my daughter is very tall).  Was is an easy pattern?  Yes, it was!  Quick and easy.  







I choose an assorted fabric combination from Aliexpress. 6 euro I payed for two 1/2 yds of these assorted fabrics.  And I am very happy with its quality!






When I finished the shorts I realised that Nel didn't have a matching shirt.  So I made the Maxidots shirt from the Ottobre magazine 3/2014 and drew a deeper neckline in the backpiece and placed a bow instead.  A coincidence or not, this blogger also likes bows on the back.  I worked with a bias-bound knit finish and because I wanted to fold the bow over instead of under the bias, it took me some time to figure out how to do it.  








Do you like the Cartwheelshorts 05 pattern?  Then hop on over to Lily Sage and Co!





46 opmerkingen:

  1. Cutest little outfit ever. I absolutely adore that fabric - looks like an animal print floral (which my Five year old would love!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Debbie, this won't be my last Cartwheelshorts!

      Verwijderen
  2. Het is écht zo'n schattig shortje!! Heel goeie reclame want ik ga overstag denk ik :) lindsy is internationaal gelanceerd! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. recht uit de boekskes!
    Heel leuk en weer af van kop tot teen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gemaakt! Die strik is ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heerlijke set !
    'k Kan het geloven dat de jongedame er blij mee is.
    Straks eens kijken of ze het shortpatroon ook in grotere maten beschikbaar hebben ; 10 jaar komt wellicht overeen met maatje 134....ik heb een 152 nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas niet, maar mss moet je ze maar eens mailen en kan je ze overtuigen om grotere maten te maken?

      Verwijderen
  6. Prachtig geheel maakte je er van ! Die stofjes zijn top. Jammer dat mijn meisjestiener hier in huis niet meer in een 10 jaar past of ik kocht het patroontje meteen.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stannel goes international! Heel mooi gedaan! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles behalve, maar we vinden dat toch leuk, dat testen!

      Verwijderen
  8. mooie creatie :-) en die strik vind ik heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi, jammer dat het enkel meisjespatronen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zalig shortje, net wat ik zocht om te maken voor op vakantie!. Besteld en goedgekeurd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schattig shortje. Die oplossing met de strik is zo leuk. Echt een super leuke outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie hebben zelfs passende sandaaltjes ! Ziet er echt een superleuk shortje uit ! En zo leuk met het kanten boordje !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, frieten, bier, chocolade en naaiblogs ;-)
    Leuke outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! Dat was al meteen mijn idee bij het zien van het shortje.
    Het bloesje met strik maakt het geheel echt af, ik ben fan!
    Heerlijke foto's trouwens. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een leuke short zeg ...super van die strik in die T-shirt in het bijpassend stofje ...ze is duidelijk klaar om de wereld te verkennen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kent haar wereld maar al te goed! Het is soms een klein spook :)

      Verwijderen
  16. Heel leuk shortje en wat een toffe combinatie met het topje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superleuk setje! Ik denk dat onze meisjes van hetzelfde caliber zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel schoon! Daar zie ik er hier ook wel eentje mee rondlopen. Zalig stofke ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk, heerlijk, heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haar sandalen passen er gewoon perfect bij. Perfect shortje voor Nel. Mooi!
    En dan nog zomaar een superleuk T-shirt uit uw mouw schudden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, dat shortje is plezant! Lol, en zo gelijk in thema ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik lees graag jouw reactie!